wallpaper

20140314

Kita Ini Hanya Musafir



Satu hari MET ke rumah seorang teman yang meninggal dunia. Setelah membacakan surah yasin, MET ke tempat lain untuk memberi laluan orang lain pula menyedekahkan surah yasin ke pada jenazah. Maka mata yang nakal ini menerobos ke segenap ruang rumah tersebut (jangan ikut ek, tabiat yang tidak elok). Ruang tamu yang cantik, perabot dan perhiasan yang indah, pinggang mangkok mahal yang bertingkat-tingkat di dalam almari. Juga rumah yang besar dan selesa.

 Maka terfikir sejenak di fikiran MET. Apakah ianya kita bawa bersama jika kita pergi nanti. Rumah yang besar, perhiasan yang indah, kereta yang mewah, baju dan eksesori yang mahal dan segala bentuk material yang telah kita kumpulkan bagai nak giler....sekarang ini. Adakah akan kita bawa ianya bersama bersemadi di dalam kubur nanti?

Bila melihat di kaca TV (Indah Dekor),

terliur juga bila melihat rumah orang yang mahal harganya berjuta ringgit, yang sudah pastinya isi didalamnya dihias dengan indah, (rasanya sampai mati pun MET tak akan merasa semewah itu).Terfikir sejenak, bagaimana ye rumah mereka di akhirat nanti, adakah lebih indah dari pada itu???

Mengambil kata-kata dari 'tuan tanah MET'. Kita tak dapat rumah yang tersergam indah macam tu kat dunia ini pun tak apa, kita kumpul saham dan pahala banyak-banyak supaya kita jadi kaya dan mendapat rumah yang indah didalam syurga nanti. INSYAALLAH......

Sebenarnya hidup ini hanyalah sementara. Kita hanyalah musafir yang lalu di sebuah kawasan untuk menuju satu daerah yang di panggil akhirat, satu daerah yang kekal dan abadi. Sebelum sampai ke daerah tersebut, kita lalu di suatu kawasan, berehat sebentar melepaskan lelah, mencari bekalan untuk kegunaan di daerah yang kekal dan abadi. Kita sendiri tidak tahu, berapa lamakah kita akan dibenarkan di kawasan ini(dunia).

 Dan yang peliknya, kita bekerja siang dan malam bagai nak gilerrr mencari kemewahan dan kesenangan untuk kegunaan di kawasan ini(sementara) tetapi kita lupa dengan daerah yang hendak kita tuju sebenarnya (yang kekal dan abadi). Dan sehingga bila kita di suruh meneruskan perjalanan menuju ke daerah yang kekal dan abadi(mati), barulah kita sedar, kita asyik dengan dunia sehingga kita lupa dengan akhirat (matlamat) yang sebenarnya.....

 Apa bekalan yang kita ada? Banyak mana bekalan yang telah kita sediakan?

 Sebagai satu renungan dan peringatan untuk diri sendiri dan teman, semuga dalam sibuk mengejar dunia kita jangan lupa akhirat yang menjadi matlamat hidup kita.

 "Awak! ada apa-apa nak tambah?"

1 comment: