wallpaper

20130818

Raya yang tak begitu meriah

Assalamualaikum.
bila dah meningkat usia ni, hari raya dah tak rasa meriah sangat bukan seperti zaman budak-budak dan masa zaman remaja dahulu Anak-anak pun ada disekitar MET. sekolah asrama. kampung pun tak jauh dari rumah MET. lama pun 1 jam perjalanan aje. itupun kalau jem. Setiap hari MET balik kampung. Jalan raya, malam baru balik rumah. maka dalam perjalanan, MET pun buatlah bedah siasat. MET perhatikan, ianya tak semeriah dahulu. Kalau dahulu, setiap rumah yang MET lalu, pasti ramai yang mengunjungi sanak-saudara. tetapi hari raya kali ini seolah-olah masing-masing lebih suka memerap dirumah. Jalan raya tak adalah sibuk sangat.Seolah-olah mereka lebih selesa lepak dirumah bersama keduaibubapa dan ahli keluarga yang lain dari berkunjung kerumah  sanak-saudara.
Maka, hari raya nampak sedikit suram.
Kenapa ek? maka inilah jawapan yang sedikit MET terima.

cerita 1
A       :   Bonus kerajaan bagi  RM500.00 aje MET, mana nak cukup. Duit minyak, duit tol pun tak boleh nak tahan.
 MET :   o.k apa?MET lagi tak ada sapa nak bagi bonus

cerita 2
C      :   Dengar cerita nak beli kereta bila kerajaan dah umumkan kereta turun harga hari tu. mana keretanya?
B       :    Ini yang buat aku sakit hati ni
C       :    Apasal?
B       :   Aku pergi bank. buat loan nak beli kereta proton tapi tak lulus. Aku sajalah buat kereta PUEGOT pula. eh! lulus pulak tu. tu yang aku bengang ni.
C       :   Habis tu mana PUEGOTnya?. tak nampak pun, motor kau adalah.
B       :   Aku tak beli pun . Memanglah aku mampu bayar tapi tak nak aku. membazir aje, bagi aku Proton tu pun dah cukup selesa. lagi pun aku nak kumpul duit, aku nak kahwinlah.
C :     :  Haaaa.....kalau bank tak buat macam tu...macammanalah dia nak untung berbilion ringgit?. kau bayar proton pun lebih kurang RM700 aje sebulan. kau kena bayar PEUGOT lebih RM1,000. Diaorang sekarang ni dasyat, bayar rumah lewat sikit pun diaorang kejar bagai nak gila.

cerita 3
D     : Tak laratlah MET, harga barang melambung-lambung naik. Gaji oarng kerajaan aje yang semakin naik. setiap kali gaji diaorang naik, setiap kali lepas pilihanraya, setiap kali tulah yang barang-barang naik. gaji pekerja swasta macam aku ni aje yang susah nak naik. kalau ada pun ciput aje.
MET : Adalah juga naik. Gaji MET ni, siapa yang nak bagi naik?
D      : Raya ni, ayam dan daging pun naik. Tak cukup nak beli sekilo daging dan seekor ayam.
MET : Betullah, raya tahun ni nasib baik MET tak hidangkan telur ayam aje. Telur masak rendang. Telur masak kari. Telur masak berlada. Telur lodeh.

cerita 4
 E     :  Takutlah MET nak keluar rumah. Sekarang ni, asal salah sikit aje kena tembak. macam zaman koboi pulak rasanya.
MET :  Apasal? kau ada salah ke?
F      :   Alah, biasalah MET, manusia mana yang tak buat salah.
MET :  Tulah, lain kali jangan nakal sangat.

Awak? Ada apa-apa nak tambah!

No comments:

Post a Comment